
In gesprek met lerares van het jaar 2021: Angela Esajas
Angela Esajas was dé presentatrice van de grote finaledag van de Kids for Kids Challenge 2022 en heeft zich daarmee enorm ingezet voor Sam& voor alle kinderen. In 2021 benoemd tot lerares van het jaar. Angela doet alles vanuit haar passie voor haar werk en de relatie die ze heeft opgebouwd met ouders en leerlingen. Hoe ze dat doet? We vroegen het haar!
1. Wat heeft ervoor gezorgd dat jij leerkracht van het jaar 2021 bent geworden?
Daar heb ik geen simpel antwoord op. Wel weet ik dat ik een lerares wil zijn die sterke relaties opbouwt met mensen. Deze sterke band heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de leerlingen, ouders en directe collega’s mij hebben opgegeven voor deze mooie prijs.
In de coronajaren deed ik er alles aan om mijn klas bij elkaar te houden via social media, en dat werd door veel mensen gezien. Ik deelde bijvoorbeeld elke dag online weekplanningen en tips.
2. Heb jij tips voor ouders: wie en hoe benaderen zij iemand op school als er te weinig geld thuis is.
Allereerst is het goed om te weten dat je er niet alleen voor staat. Je open durven stellen voor hulp en hardop zeggen dat je hulp nodig hebt is het belangrijkst.
Mijn tip zou zijn; zoek een leerkracht waar je je fijn bij voelt. Dit hoeft niet eens juf of meester van je kind te zijn. Dan weet de school in ieder geval hoe ze je kunnen helpen. Als je geen idee hebt bij welke leraar je je verhaal kwijt kunt, vraag dan aan je kinderen welke juf/meester ze het liefst vinden. Je kan dan bijvoorbeeld vragen: ‘Aan welke leraar zou jij een geheim vertellen?’ Kinderen weten dit het beste. Als je geen band hebt met de school, dan zou je ook naar de bibliotheek kunnen gaan. Dit klinkt misschien gek, maar daar zijn vaak goede mensen die naar je luisteren. Zij koppelen je aan de juiste mensen en hulpmiddelen.
3. Welke rol spelen scholen bij het informeren/signaleren van geldzorgen?
Ik merk dat geldzorgen nog te weinig gesignaleerd worden helaas. Als leraar ken je de leerlingen als geen ander, dus gebruik dat in je voordeel om ze te helpen. Je ziet het als leraar echt wel als een kind niet de nieuwste kleding aan heeft, wat stiller is of niet altijd lunch mee heeft naar school. Als die relatie met de leerlingen en hun ouders goed is, dan zijn ze ook sneller bereid om in gesprek te gaan met school. Denk maar zo; jij vertelt ook niet zomaar aan iedereen als je ergens mee zit, dat doe je alleen met de mensen waar je een goede relatie mee hebt.
Scholen zouden meer studieavonden moeten organiseren in het jaar, zodat je die relatie met ouders ook warm houdt en echt een community vormt met alle andere ouders.
4. Wat is jouw grootste leermoment geweest en hoe kan dit anderen inspireren?
Dat opletten heel belangrijk is. En dan bedoel ik, echt goed om je heen kijken wat je ziet in een klas. Je hebt echt wel door als iemand als laatste wordt gekozen bij gym, of wordt buitengesloten, of hij of zij de eerste is met een beugel of bril…let goed op. Kinderen voelen zich vaker buitengesloten dan je denkt. Blijf praten over normen en waarden en geef ook dat iedereen in de klas gelijk is, maar dat jij als juf of meester wel de baas bent.
5. Heb je tips om het gesprek over dit onderwerp met kinderen te voeren de gevolgen van geldzorgen begrijpelijk te maken voor leeftijdsgenoten?
Voordat je in gesprek gaat, moet je leerlingen sowieso eerst laten weten dat ze altijd bij jou terecht kunnen als leraar. Zonder dat ze zich ongemakkelijk of niet begrepen voelen. Kinderen schamen zich weleens als ze te weinig eten mee hebben of bijvoorbeeld niet de nieuwste Nike schoenen hebben om in te sporten. Ik begin mijn schooljaar altijd hetzelfde; ik leg een aantal gymschoenen in verschillende maten in de kast en laat de kinderen weten dat ze die kunnen pakken als ze een keer hun gymschoenen zijn vergeten. Ook liggen er altijd krentenbollen in de la van mijn bureau. Mijn leerlingen weten dat ze dit niet hoeven te vragen of ze die mogen pakken.
6. Waarom is meedoen met leeftijdsgenoten volgens jou zo belangrijk?
Omdat kinderen zich heel snel buitengesloten voelen, ook dat is iets wat moeilijk concreet te maken is. Dat is een gevoel. Ook al speel je met zijn allen dan kan ik kind zich nog steeds door een bepaalde blik of andere kleding anders voelen. Daarom is het zo belangrijk dat je een omgeving in de klas creëert waar iedereen zich op zijn gemak en betrokken voelt. Dit wordt steeds moeilijker omdat kinderen steeds meer zien krijgen online waarmee ze zich kunnen vergelijken. Wat je te zien krijgt op social media is zeker niet altijd de waarheid, dat is belangrijk om aan te kaarten in je lessen, maar ook thuis.
7. Wat is jouw oproep en tips voor andere leerkrachten?
Wees echt nieuwsgierig wie er tegenover je zit en naar wat er speelt en onthoud ook wat er aan je verteld wordt. Vraag naar privé situaties, luister en onthoud het ook. Zo kun je net dat stukje extra geven en een luisterend oor zijn.
Mocht er dan een keer een slechtnieuwsgesprek gevoerd moeten worden, dan is je relatie met de ouders al zo goed, dat het voor iedereen makkelijker wordt om over lastige dingen te praten. Steek tijd in het creëren van een goede sfeer in je klas. Maak de leerlingen duidelijk hoe je met elkaar omgaat en wat je wel of niet pikt in jouw klas. Start je schooljaar met vertellen hoe jij lesgeeft en wie jij bent als leraar. Ik vertel altijd een verhaal waar ik leuk vind en waar ik een hekel aan heb bijvoorbeeld: buitensluiten en pesten. Ik laat daarbij ook weten dat als ik dat zie, we gelijk een gesprek voeren met elkaar omdat ik dat niet pik. En tot slot: probeer niet te veroordelen maar stel vragen: ‘hoe komt dit denk je’? Kinderen komen zelf namelijk 9 van de 10 keer met een