X

Algemeen

1. Wat is de Kids for Kids Challenge?

Wij zullen op 100 basisscholen in het hele land gastlessen verzorgen om één van de belangrijkste thema’s van het moment bespreekbaar te maken: 1 op de 12 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Er is hulp beschikbaar, maar veel ouders weten dit nog niet. We dagen basisschoolkinderen van groep 5 t/m 8 uit om tijdens een challenge na te denken over hoe we de hulp, die de partners van Sam& voor alle kinderen bieden, bekender kunnen maken. Zodat alle ouders die het (tijdelijk) financieel lastig hebben, weten dat ze een aanvraag kunnen doen bij Sam& voor alle kinderen 

2. Wie organiseert deze challenge?

Sam& voor alle kinderen organiseert deze challenge in samenwerking met Designathon Works.

3. Wat is Sam& voor alle kinderen?

Sam& voor alle kinderen is een samenwerkingsverband van vier goede doelen (Stichting Leergeld, Stichting Jarige Job, Nationaal Fonds Kinderhulp en Jeugdfonds Sport & Cultuur) die zich allemaal inzetten voor kinderen in Nederland die opgroeien in een gezin met weinig geld. Via één gezamenlijk portaal www.samenvoorallekinderen.nl kunnen ouders en intermediairs (denk aan leerkrachten, wijkcoaches, maatschappelijk werkers) een aanvraag doen voor voorzieningen in natura die de vier afzonderlijke organisaties bieden. Dankzij de voorzieningen kunnen deze kinderen meedoen met hun leeftijdgenoten met activiteiten zoals sport, het vieren van een verjaardag en een dagje uit. Hierdoor draagt Sam& bij aan de fysieke, sociale en mentale ontwikkeling van kinderen, kunnen passie en talent worden ontdekt, hebben kinderen doorgaans zicht op een betere toekomst en wordt de kans op overerfbaarheid van armoede verkleind. Alle kinderen verdienen gelijke kansen!

4. Waarom wordt de challenge georganiseerd?

De naam zegt het eigenlijk al: Kids for Kids, voor kinderen door kinderen. Dat is de kracht van deze challenge. Sam& voor alle kinderen vindt dat alle kinderen moeten kunnen meedoen met leeftijdsgenoten. Daarom vragen we basisschoolkinderen van de groepen 5 t/m 8 tijdens de challenge na te denken over hoe we de hulp, die de partners van Sam& voor alle kinderen bieden, bekender kunnen maken. Zodat alle ouders die het (tijdelijk) financieel lastig hebben, weten dat ze een aanvraag kunnen doen bij Sam& voor alle kinderen

5. Wanneer vindt de challenge plaats?

De gastlessen worden in de periode van 28 maart t/m 13 mei 2022 gegeven. Als lesgever kun je de ideeën van jouw groepjes tot uiterlijk zondag 15 mei 2022 uploaden zodat zij kans maken op een van de finaleplekken op zaterdag 11 juni 2022.

6. Wie kunnen er meedoen aan de challenge?

De gastles, incl. de challenge, is gemaakt voor basisschoolkinderen van de groepen 5 t/m 8.

7. Hoe kan ik mij aanmelden?
8. Hoeveel kinderen mogen in één groepje zitten?

Een groepje bestaat uit maximaal 3 kinderen. Alle deelnemende kinderen moeten in groep 5, 6, 7 of 8 zitten. Er geldt: maximaal één inzending per groepje en maximaal één deelname per persoon.

9. Zijn er nog bepaalde regels waar ik rekening mee moet houden?

We hebben alle regels die van toepassing zijn op de Kids for Kids Challenge opgeschreven in onze Algemene Voorwaarden.

Voor basisscholen

1. Hoeveel tijd kost het om aan deze challenge mee te doen?

Wanneer je de gastles zelf zult verzorgen nodigen we je begin maart uit voor een 1,5 uur durende online training. Wanneer wij deze voor jullie verzorgen, dan vervalt uiteraard deze training. 

De gastles met challenge duurt 2 uur. Wanneer een groepje uit jouw klas tot een van de 20 kanshebbers behoort van een finaleplaats, dan volgt er nog een stemperiode voor het desbetreffende groepje. Lees hierover meer onder het kopje Selectieproces, winnaars en prijzen.

2. Hoe kan ik mij aanmelden?

Klik hier als je jouw basisschool wilt opgeven voor een of meerdere gastlessen.

3. Wat is het proces van aanmelden tot aan de gastles?
  1. Meld je aan als basisschool.
  2. Je ontvangt van Sam& een mail ter bevestiging.
  3. Je ontvangt uiterlijk de 1e week van maart van Sam& bericht over de Kids for Kids lesgever die op jullie school de gastles(sen) komt geven. Ook delen we op dat moment de contactgegevens. Wanneer iemand vanuit de eigen school de les zal verzorgen, is dit uiteraard niet aan de orde.
  4. Je kunt zelf contact opnemen met de Kids for Kids lesgever om de gewenste dag(en) af te spreken.
  5. De materialen die nodig zijn voor de gastles(sen) zal de Kids for Kids lesgever meenemen op de dag dat hij/zij de gastles(sen) komt geven.
  6. Heb je nog vragen, stuur dan een mail aan tessa@samenvoorallekinderen.nl
4. Zijn er kosten verbonden aan deze challenge?

Nee! Deze challenge - inclusief al het educatiemateriaal - is gratis en wordt volledig verzorgd door Sam& voor alle kinderen.

5. Welke educatiemethode wordt gevolgd in deze challenge?

Deze challenge is gebaseerd op de Designathon methode. Deze unieke educatiemethode van Designathon Works is een modulaire toevoeging op het gangbare curriculum die je als losstaand naschools programma aanbiedt of verwerkt in het normale lesrooster. De challenge daagt kinderen uit om in teams actuele wereldproblemen aan te pakken. Zo ontwikkelen ze hun creativiteit, leren ze met complexe toekomstscenario’s om te gaan en leren ze denken als een challenger.

 

Deze methode is ontworpen en getest voor een grote en diverse groep kinderen. Het unieke aan deze methode is dat kinderen het voortouw nemen in ontwerpend denken en dat dit gecombineerd wordt met maak-onderwijs waarbij de Sustainable Development Goals aan de basis staat van de onderwerpen die aan bod komen.

 

In deze challenge doen de kinderen kennis op op het gebied van armoede, leren ze vaardigheden om nieuwe oplossingen te verzinnen en zullen ze zich gesterkt voelen om actie te ondernemen.

Voor lesgevers

1. Hoe word je Kids for Kids lesgever?

Ben je geraakt door het maatschappelijke probleem waarbij meedoen niet voor alle kinderen vanzelfsprekend is? En wil je jouw steentje bijdragen om dit belangrijke thema voor de klas bij hun leeftijdgenoten onder de aandacht te brengen? Dan ben jij een Kids for Kids lesgever die wij zoeken! Een lesgever kan uiteraard een juf of meester van een basisschool zijn of een stagiair op een basisschool, maar ook ieder ander die het leuk en interessant vindt om dit uiterst belangrijke thema samen met kinderen aan te pakken. Door een online training zorgen we ervoor dat je goed voorbereid voor de klas kunt staan. Uiteraard zorgen wij ook voor alle benodigde trainingsmaterialen.

2. Hoeveel tijd kost het om mij de gastles, incl. de challenge te geven/begeleiden?

Om de gastles te kunnen geven nodigen we je begin maart uit voor een online training van 1.5 uur. De gastles met de challenge zelf duurt 2 uur.

3. Hoe kan ik mij aanmelden?
4. Wat is het proces van aanmelden tot het geven van de gastles?
  1. Meld je aan als lesgever 
  2. Je ontvangt van Sam& een mail ter bevestiging.
  3. Je ontvangt van Sam& bericht over de school waarop jij jouw gastles(sen) zult geven. Ook delen we op dat moment de contactgegevens van de school met jou.
  4. Je kunt zelf contact opnemen met de basisschool om de gewenste dag(en) af te spreken.
  5. Je ontvangt de bevestiging van de online training en de link voor de online bijeenkomst.
  6. De materialen die je nodig hebt om de gastles(sen) te verzorgen worden naar jou opgestuurd per post.
  7. Heb je nog vragen, stuur dan een mail aan tessa@samenvoorallekinderen.nl
5. Van welke materialen wordt er gebruik gemaakt en hoe verkrijg ik deze?

De themapresentatie voor de gastles kun je straks downloaden via deze website. Deze informatie delen we ook nog met jou tijdens de online training op 22 of 24 maart. Half maart ontvang je van Sam& een pakket met daarin alle benodigdheden voor de gastles, waaronder idee en schets Werkbladen waar de kinderen mee kunnen werken.

6. Hoe kan ik de ideeën van mijn groepjes na de gastles uploaden?

Als je de challenge hebt afgerond, heeft ieder groepje uit jouw klas een idee bedacht en geschetst. Je kunt alle inzendingen van je klas in één keer uploaden op deze pagina.

7. Wanneer moet ik alle werkbladen met ideeën geüpload hebben?

De deadline voor het uploaden van alle ideeën is zondag 15 mei 2022. Wees op tijd met uploaden zodat alle leerlingen ook kans kunnen maken op één van de finaleplekken op zaterdag 11 juni 2022.

Selectieproces, winnaars en prijzen

1. Hoe werkt de eerste selectie van kanshebbers?

Een vakkundige jury maakt, nadat alle gastlessen zijn gegeven en alle ideeën zijn geüpload, een eerste selectie van 20 ideeën. De geselecteerde groepjes kunnen daarna stemmen verzamelen om kans te maken op een plek in de grote finale op 11 juni 2022.

2. Wanneer worden de kanshebbers bekend gemaakt?

Op woensdag 18 mei 2022 maakt Sam& voor alle kinderen haar selectie van de 20 beste ideeën bekend. Deze groepjes zullen door Sam& voor alle kinderen per e-mail en/of telefoon op de hoogte worden gebracht.

3. Hoe worden de 10 finalisten-groepjes bepaald?

Van 18 mei t/m 29 mei 2022 kan er door heel Nederland gestemd worden op de ‘kanshebbende’ ideeën. De kinderen kunnen in deze periode hun eigen achterban motiveren om op hun idee te stemmen. Naast het aantal stemmen zullen ook creativiteit en haalbaarheid van het idee door de jury beoordeeld worden. Het aantal behaalde stemmen zal voor 70% meewegen. Creativiteit en haalbaarheid van het idee zullen voor 30% van invloed zijn.

4. Wanneer worden de 10 finalisten-groepjes bekendgemaakt?

Op maandag 30 mei zullen 10 finalisten-groepjes door Sam& voor alle kinderen en een zorgvuldig gekozen jury worden bepaald. Deze groepjes kinderen zullen door Sam& voor alle kinderen per mail en/of telefoon op de hoogte worden gebracht.

5. Wanneer is de finale?

De grote finale op zaterdag 11 juni 2022.

6. Wie worden er uitgenodigd voor de finale?

De 10 finale-groepjes kinderen worden samen met hun ouders uitgenodigd voor de finale op zaterdag 11 juni 2022. De lesgevers en de juf of meester van de winnende groepjes ontvangen ook een uitnodiging. Helaas lukt het niet om de hele klas uit te nodigen.

7. Wat kun je winnen?

Op de grote finaledag helpen professionals de 10 kanshebbende groepjes om hun idee verder te ontwikkelen. Op deze dag worden er 3 grote winnaars uitgekozen die een uitje met de hele klas winnen.

Belangrijke data

Wat zijn de belangrijke data om rekening mee te houden?

Contact

1. Ik heb toch nog een vraag. Bij wie kan ik terecht?

Al je vragen kun je stellen aan de projectmanager van Sam& voor alle kinderen, Tessa Colijn. Zij is bereikbaar via tessa@samenvoorallekinderen.nl.